Zielono niebieska Spirulina – co warto o niej wiedzieć?

Zielono niebieska Spirulina – co warto o niej wiedzieć?

Zielono niebieska Spirulina jest suplementem diety, który cieszy się obecnie coraz większą popularnością. Nic w tym dziwnego, ponieważ posiada ona wiele dobroczynnych dla zdrowia właściwości. Pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu dostarczając niezbędne substancje odżywcze. To sprawia, że Spirulina jest bardzo uniwersalnym, naturalnym produktem.

Zielono niebieska Spirulina jako doskonały suplement diety

Suplementami nazywa się substancje, których działanie wzmacnia zdrowie albo przyspiesza powrót do niego. Wszystko to dzięki nadzwyczajnemu składowi jakie posiadają. Zadaniem suplementów jest uzupełnianie w organizmie człowieka niedoborów substancji odżywczych, których jest zbyt mało w codziennym pożywieniu. W Polsce suplementy diety do obrotu dopuszcza Główny Inspektor Sanitarny (oraz podległe mu urzędy). Natomiast to, co jest suplementem, określają odpowiednie przepisy Unii Europejskiej.

W ostatnich latach wśród suplementów popularne stały się algi, a najbardziej Spirulina. Ta mikroalga jest jedną z najstarszych form życia na ziemi i w związku z tym poddawana była przez wieki różnym przeciwnościom. Dzięki temu zdołała wykształcić skomplikowane mechanizmy obronne. Włączając Spirulinę do swojej diety, człowiek przejmuje tę wyjątkową ochronę, a zarazem dostarcza swojemu organizmowi wiele różnorodnych składników odżywczych. Warto od razu zaznaczyć, że jak do tej pory nie odnotowano żadnych skutków ubocznych spożywania zielono niebieskiej algi. Ważne jest jednak, aby Spirulina pochodziła ze sprawdzonych źródeł, czyli od producentów, którzy specjalizują się w hodowli tego rodzaju naturalnych produktów.

Skąd pochodzi Spirulina?

Spirulina to tak zwana prastara bakteria, która była na ziemi już od miliardów lat. Warto tutaj zaznaczyć, że już Aztekowie i Aborygeni używali tego rodzaju algi jako produktu spożywczego. Już wtedy poznali jej zbawienny wpływ na organizm oraz na poprawę zdrowia. Zielono niebieska Spirulina, posiada zdolność adaptacji do różnych warunków środowiskowych i jak było wspomniane już wcześniej, jest bardzo wytrzymała. Potrafi ona przetrwać dość ekstremalne warunki i nadal się rozwijać (bez specjalnej pielęgnacji czy nawożenia). Najlepiej jednak wzrasta w ciepłych częściach świata, z odpowiednio wysoką temperaturą wody, przy stałym, naturalnym nasłonecznieniu jak np. na Tajwanie. Takie warunki sprawiają, że Spirulina posiada wysokie stężenie cennych składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Algi (m.in. Spirulina i Chlorella) hodowane są bez użycia pestycydów, nie zawierają też substancji modyfikowanych genetycznie. Można je zakupić w postaci tabletek, płynu albo proszku. Dodaje się ją później do żywności, na przykład do napojów, deserów, a także różnego rodzaju koktajli.

Skład i zastosowanie zielono niebieskiej Spiruliny

Aby z alg mógł powstać zakupowany w sklepach proszek, muszą one przejść przez specjalistyczny proces. Przez kilka sekund osusza się je bowiem w warunkach niskiej temperatury. Pomaga to w zachowaniu wszystkich wartości odżywczych Spiruliny, a także zapobiega utlenianiu się karotenoidów i kwasów tłuszczowych. Zielono niebieskie zabarwienie proszku powstałego z alg, czy sprasowanych na zimno tabletek, powstaje dzięki ich kluczowemu składnikowi, czyli fikocyjaninie. Algi te zawierają m.in.:

Wyróżniamy Spirulinę morską i słodkowodną (można też spotkać się z połączenia obu). W tych pierwszych znajduje się wysoka zawartość jodu. Uważa się, że w tym wypadku mogą one być stosowane jako jedyny element diety dostarczający ten właśnie pierwiastek. Jednak u osób, które posiadają problemy z tarczycą zaleca się drugi rodzaj, czyli Spirulinę bez jodu. Co ważne, zawarte w tych algach składniki odżywcze są łatwo przyswajalne przez ludzki organizm, gdyż jej komórki posiadają cienką błonę komórkową. Inaczej ma się sytuacja w aldze Chlorella, gdzie powinna ona mieć rozerwaną ścianę komórkową, aby mogła w pełni spełnić swoje działanie (o czym można przeczytać tutaj).

Zaczynając swoją przygodę ze Spiruliną należy pamiętać, że jest ona bardzo stężona. Dlatego początkowo jej dawka powinna wynosić 1 gram dziennie (około ćwierć łyżeczki przy proszku) i 2 tabletki (po 500 mg w przypadku tabletek) w pierwszym tygodniu. Następnie należy ją stopniowo zwiększać, dochodząc do około 5 gramów (10 tabletek) dziennie, w zależności jaki efekt chcemy uzyskać. Ta górna granica obowiązuje osoby, które w związku ze swoim stanem zdrowia jedzą niewiele warzyw lub uprawiają sport. Warto wiedzieć o tym, że przy pierwszych kontaktach ze Spiruliną może dochodzić do regulacji pracy układu trawiennego, co przekłada się na częstsze wypróżnienia. Jeśli tak się stanie, należy zmniejszyć dawkę, a później zwiększać ją stopniowo – to znaczy w miarę przyzwyczajania się organizmu.Zielono niebieska Spirulina

Jakie właściwości posiada zielono niebieska Spirulina?

Zawarte w zielono niebieskiej Spirulinie substancje przyczyniają się do ogólnej poprawy zdrowia oraz samopoczucia. Jedną z najbardziej istotnych rzeczy jest wysoka zawartość białka. To właśnie ono sprzyja prawidłowemu formowaniu się i funkcjonowaniu masy mięśniowej i kostnej. Odpowiada ono także za utrzymywanie w organizmie optymalnego poziomu insuliny we krwi i bierze udział w transporcie substancji mineralnych. Warto zaznaczyć, że alga ta zawiera 18 niezbędnych aminokwasów. [1] Lista właściwości Spiruliny jest dość długa:

  • wspomaga pracę mózgu;
  • obniża poziom cholesterolu, [2]
  • ma silne działanie antyoksydacyjne;
  • wspomaga pracę układu krążenia i przeciwdziała miażdżycy; [3]
  • poprawia procesy trawienia i pracę układu pokarmowego;
  • przeciwdziała nadwadze, gdyż hamuje apetyt, jednocześnie wspomagając utratę masy ciała; [4]
  • obniża poziom cholesterolu we krwi; [5]
  • obniża ciśnienie krwi; [6]
  • chroni przed infekcjami i wirusami: grypy, opryszczki, świnki, odry, a a nawet HIV (przyczynia się do tego m.in. spirulan wapnia – spolimeryzowana cząsteczka cukru obecna wyłącznie w Spirulinie);
  • zawarta w niej fikocyjanina (mająca właściwości przeciwutleniające), hamuje działanie enzymu zwanego cyklooksygenazą-2 (COX-2), występującego podczas fizjologicznych i patologicznych procesów takich jak stany zapalne, ból, gorączka, a także przy powstawaniu i podczas rozwoju chorób nowotworowych;
  • przeciwutleniacze pomagają zwalczać wolne rodniki, wpływające na starzenie się skóry człowieka;
  • jest źródłem witalności oraz energii życiowej;
  • wzmacnia układ odpornościowy, a w razie potrzeby zmniejsza jego nadaktywność (szczególnie w obecności różnego rodzaju chorób autoimmunologicznych); [7]
  • wysoka zawartość witamin z grupy B pozwala na odpowiedni rozwój tkanki nerwowej, wpływając również na prawidłowy metabolizm każdej z komórek ciała (czyli pomaga w regeneracji uszkodzonych nerwów);
  • wysoka zawartość beta-karotenu, wpływa korzystnie na utrzymanie prawidłowej odporności, na zdrowie zębów, kości, skóry oraz oczu (a tym samym na prawidłowe widzenie);
  • sprawia, że ​​organizm produkuje więcej czerwonych oraz białych krwinek (zabijających bakterie i wirusy);
  • zawarty w niej chlorofil oczyszcza krew (oraz znajdujący się w niej tlen);
  • przyjmując ją pomiędzy posiłkami reguluje się i stabilizuje się poziom cukru we krwi;
  • wspomaga prace układu trawiennego, wpływając na przyspieszenie utraty masy ciała. [8]

Podsumowanie

Zielono niebieska Spirulina jest bardzo dobrym uzupełnieniem diety. Sprawdzą się także u ludzi nie jedzących mięsa, czy będących na diecie bezglutenowej. Stanowi ona naturalny produkt, który uzupełnia niedobory składników odżywczych w organizmie, przez co pozytywnie wpływa na zdrowie.

Spirulinę 100% naturalną i bez żadnych wypełniaczy można kupić w Sklepie Spirulina.pl
Autor: | 2018-03-20T12:25:47+00:00 18 marca 2018|Spirulina|12 komentarzy

12 komentarzy

  1. Renata 25 marca 2018 w 14:15 - Odpowiedz

    Nigdy nie probiwalam, ale brzmi bardzo zachęcająco, zwłaszcza teraz na wiosnę.

  2. Zuza 25 marca 2018 w 12:04 - Odpowiedz

    Zażywałam spirulinę i muszę przyznać, że fajnie działa na ogólne oczyszczenie organizmu i poprawę samopoczucia przy dłuższym stosowaniu 😉

  3. Marta 25 marca 2018 w 11:52 - Odpowiedz

    Chyba się skuszę, bo tegoroczne przesilenie zimowe znoszę fatalnie….

  4. Łukasz Jarych 25 marca 2018 w 11:47 - Odpowiedz

    O ciekawe, nie widziałem nawet że takie coś istnieje! Świetny materiał!

  5. Kejt 24 marca 2018 w 20:29 - Odpowiedz

    Nie wiedziałam, że spirulina ma takie pozytywne właściwości. Muszę przemyśleć czy nie powinnam wprowadzić jej do swojej diety

  6. Kasia 23 marca 2018 w 11:12 - Odpowiedz

    Do tej pory starałam się unikać wszelkich suplementów diety, ale to przesilenie wiosenne dało mi nieco w kość i może sięgnę właśnie po spirulinę.

  7. Aneta 22 marca 2018 w 10:44 - Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł, nigdy nie używałam spiruliny, ale widzę, że warto spróbować.

  8. Aleksandra Załęska 22 marca 2018 w 09:54 - Odpowiedz

    Słyszałam o spirulinie, ale nie wiedziałam, że ma aż tyle właściwości. Zastanowię się nad jej zakupem.

  9. swiat karinki 19 marca 2018 w 11:11 - Odpowiedz

    Wow dowiedziałam się wielu nowych rzeczy 🙂 dzieki za post

  10. Joanna 19 marca 2018 w 11:08 - Odpowiedz

    Znam i chyba nawet mam w domu ale jakoś nigdy nie było okazji wykorzystać. Nie bardzo wiedziałam jak.

  11. Małgorzata Hert 19 marca 2018 w 10:35 - Odpowiedz

    Nie miałam okazji wykorzystać w mojej kuchni. Czas nadrobić 🙂

  12. Elf naczi 18 marca 2018 w 23:08 - Odpowiedz

    Nigdy nie korzystałam ze spiruliny w kuchni, za to używałam jej w domowych kosmetykach i przyznam, że dobrze się sprawdzała. Ciekawi mnie ze względu na sporą zawartość minerałów, może kiedyś dorzucę ją do jakiegoś smoothie czy koktajlu 🙂

Zostaw komentarz