Superfood, czyli żywność o wyjątkowo dużej wartości odżywczej, staje się coraz popularniejsza wśród konsumentów. Wiele osób poszukuje zdrowych zamienników popularnych produktów żywnościowych czy dodatków do potraw, co wiąże się ze wzrostem świadomości na temat zdrowia.

Superfood – czym jest super żywność?

Do superżywności zalicza się przede wszystkim niektóre owoce, warzywa, algi czy nasiona. Są to wszystkie produkty obfitujące w minerały, witaminy, przeciwutleniacze, proteiny i nienasycone kwasy tłuszczowe.

Do codziennej diety superfoods powinny wprowadzić zwłaszcza osoby spożywające pokarmy ubogie w substancje odżywcze. Superfoods charakteryzują się dużą ilością tych substancji w małej objętości produktu. Właśnie dlatego dodanie ich do menu jest łatwe i nie powoduje sporych zmian w sposobie odżywiania. Można je dodać do koktajlów, jogurtów, spożywać jako przekąskę lub pić napary – w zależności od produktu.

Spirulina

Spirulina to mikroalga bogata w łatwo przyswajalne białko, beta karoten, magnez, potas, witaminy: C, D, E i z grupy B oraz kwasy tłuszczowe. Alga ta wykazuje przede wszystkim silne działanie przeciwzapalne i antywirusowe. Chroni przed rozwojem chorób układu sercowo-naczyniowego oraz stanowi świetne źródło substancji odżywczych, dlatego polecana jest osobom z anemią.

Spirulinę można spożywać zarówno pod postacią kapsułek i tabletek, jak również w formie sproszkowanej. Proszek można dodatkowo wykorzystać do wykonywania domowych kosmetyków.

Czystek

To zioło zawierające bardzo dużą ilość polifenoli, które hamują powstawanie w organizmie stanów zapalnych. Antyoksydanty zmiatają wolne rodniki chroniąc tym samym przed rozwojem wielu chorób, w tym nowotworowych. Dodatkowo chroni naczynia krwionośne i zmniejsza poziom cholesterolu LDL. W efekcie przeciwdziała odkładaniu się blaszek miażdżycowych.

Czystek jest dostępny na rynku najczęściej pod postacią herbat. Można go wykorzystać zarówno do wykonywania okładów, jak i celem spożycia naparu.

Siemię lniane

Inaczej nasiona lnu, to niezwykle bogate źródło błonnika pokarmowego i lignin. Siemię lniane wpływa korzystnie przede wszystkim na układ pokarmowy, ponieważ przeciwdziała biegunkom i zaparciom ułatwiając przesuwanie się treści pokarmowej. Ponadto obniża poziom cholesterolu we krwi.

Siemię lniane znajduje zastosowanie także w kosmetologii. Wiele osób wykorzystuje je do przygotowywania domowych kosmetyków, zwłaszcza przeznaczonych do włosów. Maski z tym produktem sprawiają, że włosy są sypkie, lśniące i odżywione.

Nasiona chia

To bezglutenowe nasiona zawierające sporą ilość białka, minerałów, zdrowych tłuszczów i antyoksydantów. Jednym z ważniejszych składników nasion są niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które muszą być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem. Nasiona dzięki błonnikowi wpływają na utrzymanie prawidłowej masy ciała, zaś przeciwutleniacze chronią przed wolnymi rodnikami i opóźniają proces starzenia się.

Jagody acai

Jagody acai są intensywnie fioletowe i przypominają wyglądem borówkę. Cechują się dużym współczynnikiem antyoksydantów (wyższym niż w większości owoców) oraz sporą zawartością witamin i składników mineralnych. Wpływają korzystnie na zmniejszanie stanów zapalnych, natomiast u sportowców, przyjmowane regularnie, mogą zmniejszyć ubytek mikrowłókien mięśniowych po znacznym wysiłku fizycznym.

Cynamon

To jedna z najpopularniejszych przypraw nie tylko kuchni polskiej. Wykazano, że poprawia insulinowrażliwość organizmu, obniża stężenie glukozy, zwiększa apetyt i zmniejsza dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Dodatkowo wykazuje działanie przeciwbakteryjne.

Hibiskus

Kwiat hibiskusa dostępny jest w postaci suszonej przeznaczonej do wykonywania naparów. Herbaty takie są bogate w witaminę A i C, kwasy organiczne, mikroelementy oraz żelazo. W efekcie wzmacniają układ odpornościowy, obniżają ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu ogólnego i LDL, a także wpływają korzystnie na pracę trzustki czy wątroby. Hibiskus zawiera również antyoksydanty, które przeciwdziałają starzeniu się i chronią przed rozwojem wielu chorób związanych z wiekiem.

Podsumowanie

Powyżej wymieniono jedynie kilka produktów żywnościowych zaliczanych do superfoods. Jest ich oczywiście znacznie więcej, m.in. żurawina, rokitnik, kiszona kapusta, owoc dzikiej róży, jarmuż czy miód. Superfoods znacznie wzbogacają codzienną dietę wpływając korzystnie na zdrowie.

Bibliografia

  1. Kowalski R., Kowalska G., Polskie superfood, Zdrowie i uroda, 1/2017.
  2. Ekiert K., Dochniak M., Superfood – idealne uzupełnienie diety czy zbędny dodatek?, Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne, 4/2015.
  3. Ekesa B., Selected Superfoods and Their Derived Superdiets, Superfood and Functional Food, Wydawnictwo INTECH, 2017.
  4. Daugherty B., Superfoods: najzdrowsza żywność na świecie, Journal of Nutrition and Behavior, 3/2011.