Właściwości chlorofilu są bardzo obszerne, dlatego ważne jest, aby dostarczać jego odpowiednie ilości wraz z pożywieniem lub poprzez suplementację. Jest on obecny we wszystkich roślinach fotosyntezujących, dlatego ujęcie go w codziennej diecie nie powinno stanowić problemu.

Charakterystyka chlorofilu

Chlorofile należą do grupy barwników lipidowych. W roślinach wyróżnić można 2 główne formy chlorofilu:

  • a – niebieskozielony
  • b – zielonożółty

Chlorofil jest typowym związkiem metaloporfirynowym, ponieważ jego cząsteczka składa się z 4 pierścieni pirolowych z centralnie umieszczonym atomem magnezu.

Typowa komórka roślinna zawiera od 50 nawet do 200 chloroplastów, przy czym w większej ilości występują one w liściach i łodydze. Struktury te są odpowiedzialne za wytwarzanie chlorofilu. To właśnie ten związek odpowiada za zieloną barwę roślin.

Występowanie

Najwyższe stężenie barwnika odnotowano w częściach nadziemnych (liściach) warzyw, takich jak: pietruszka naciowa, koper ogrodowy, jarmuż, sałata głowiasta czy szpinak. Ponadto można go spotkać we wszystkich zielonych warzywach – groszek, ogórek, a także zielonych owocach, takich jak kiwi.

Bardzo duże ilości chlorofilu można również znaleźć w algach morskich, głównie z grupy zielenic. Najpopularniejszą algą jest chlorella, która swą nazwę zawdzięcza właśnie sporej zawartości tego barwnika. Na samym końcu warto wspomnieć, że chlorofil obecny jest we wszystkich roślinach zielnych, np. w pokrzywie czy melisie, które spożywa się pod postacią naparów.

Coraz częściej można zaopatrzyć się w suplementy na bazie chlorofilu (tabletki, proszki czy płyny).

Właściwości chlorofilu

Chlorofil jest podstawowym elementem niezbędnym do przeprowadzenia fotosyntezy u roślin. Rozpoczyna ciąg reakcji chemicznych przy wykorzystaniu promieni słonecznych.

Barwnik znalazł szereg zastosowań w medycynie, gastronomii czy kosmetologii, ponieważ wykazuje właściwości bioaktywne – w tym bakteriostatyczne i antyoksydacyjne.

Przede wszystkim należy omówić antyoksydacyjne właściwości chlorofilu. Ponieważ jest przeciwutleniaczem, zmniejsza ryzyko rozwoju komórek nowotworowych, neutralizuje wolne rodniki, uszczelnia i zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych, a także ogranicza osadzanie się lipoprotein w ścianach naczyń. W efekcie wykazuje działanie przeciwmiażdżycowe.

Chlorofil wiąże i usuwa toksyny oraz niektóre drobnoustroje oraz wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie jelit. Dodatkowo usprawnia przemianę materii, dlatego produkty spożywcze lub suplementy z jego zawartością często poleca się osobom otyłym, dbającym o sylwetkę lub z problemami trawiennymi. Można podsumować, że chlorofil wspomaga procesy metaboliczne i łagodzi wiele problemów trawiennych.

W związku z faktem, że chlorofil eliminuje nieprzyjemne zapachy, coraz częściej wykorzystuje się go przy produkcji past do zębów lub antyperspirantów.

Pozostałe właściwości chlorofilu obejmują między innymi:

  • działanie antybakteryjne
  • wzmacnianie układu odpornościowego organizmu
  • zapobieganie niektórym chorobom przewlekłym
  • regulację poziomu cholesterolu we krwi
  • ochronę siatkówki oka przed procesami degeneracyjnymi
  • wspomaganie absorpcji żelaza oraz stanowienie źródła magnezu

Okazuje się również, że chlorofil jest nieoceniony w walce z przewlekłym zmęczeniem lub ciągłym stresem. Spożycie dużej dawki zielonych warzyw, owoców lub suplementacja chlorellą zaleca się  szczególnie w okresie jesienno-zimowym, gdy zmniejsza się ekspozycja ciała na słońce i spada odporność organizmu.

Pozostałe właściwości chlorofilu

Właściwości barwiące chlorofilu sprawiły, że chlorofil A (naturalna zieleń) jest wykorzystywany jako dodatek barwiący do produktów spożywczych, farmaceutyków oraz kosmetyków.

Stanowi częsty składnik zup, sosów, lodów, napojów mlecznych, czy nawet oliwy z oliwek. Uznano go za nieszkodliwą substancję barwiącą i oznaczono skrótem E140.

Podsumowanie

Chlorofil jest częstym składnikiem wielu warzyw, owoców, ziół i glonów, a także suplementów diety. Warto dostarczać do organizmu odpowiednią ilość tego związku, ponieważ jego korzystne działanie można zauważyć praktycznie we wszystkich układach organizmu.

Bibliografia:

  1. Rotkiewicz D., Konopka I., Tańska M., Barwniki karotenoidowe i chlorofilowe olejów roślinnych oraz ich funkcje, Rośliny Oleiste, XXIII/2002.
  2. Pielesz A., Skład chemiczny algi brązowej Fucus vesiculosus L., Postępy Fitoterapii, 1/2011.
  3. Wieczorek J., Wieczorek Z., Części nadziemne popularnych warzyw jako źródło karotenoidów i chlorofilu w żywności, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 3/2016.
  4. Bołonkowska O., Pietrosiuk A., Sykłowska-Baranek K., Roślinne związki barwne, ich właściwości biologiczne oraz możliwości wytwarzania w kulturach in vitro, Biuletyn Wydziału Farmaceutycznego WUM, 1/2011.
  5. Krzyśko-Łupicka T., Kręcidło M., Kręcidło Ł., Barwniki w żywności a zdrowie konsumentów, Problemy Nauk Biologicznych, 4/2016.