O spirulinie

Co to jest spirulina?

Spirulina to niebiesko-zielona alga, która jest zbudowana ze spirali. Rozwija się ona w ciepłych wodach alkalicznych. Poprzez naturalny proces fotosyntezy, Spirulina w swoim składzie zawiera wszystkie 8 niezbędne aminokwasy, żelazo, kompleks organicznych witamin z grupy B (w tym B 12), beta-karoten, przeciwutleniacze, chlorofil, a także wysokie stężenie białka bardzo dobrze przyswajalnego (ok. 60%). Spirulina nazywana jest super jedzeniem (superfood) i czyni ją to wielką alternatywę dla całej żywności gdzie odizolowane są witaminy i składniki mineralne lub gdy ich brakuje w organizmie.

Czy Spirulina jest bezpieczna do spożycia?

Tak! Spirulina jest bardzo bezpieczna i jest bardzo zakorzeniona w historii. Już w przeszłości, wczesne plemiona Afryki i meksykańscy Aborygeni stosowali Spirulinę w swojej diecie.

W ciągu ostatnich 20 lat miliony ludzi na całym świecie używają jej jako bezpiecznej suplement diety. Co więcej, ONZ i Światowa Organizacja Zdrowia zaleca Spirulinę jako bezpieczny i szczególnie pożywny naturalny produkt dla dzieci.

Czy Spirulina jest jednym z najbardziej odżywczych produktów na świecie?

Tak, Spirulina ma więcej składników odżywczych w przeliczeniu na hektar niż jakiekolwiek inne jedzenie. Spirulina dostarcza 20 razy więcej białka niż w soja na akr, 200 razy więcej niż wołowina. Poprzez Spirulinę można pomóc zatrzymać rosnące niedobory żywnościowe powstające w organizmie. Włączając ją do diety, można nawet wpłynąć na rozwiązanie problemu jakim jest pogarszający się stan zdrowia ludzi na Ziemi.

Co mówi się o korzyściach zdrowotnych Spiruliny?

Niejedna teoria naukowa potwierdza, że podstawowym zadaniem metabolizmu w naszym organizmie jest wspieranie układu odpornościowego. Nasz układ odpornościowy może być zestresowany lub nie funkcjonować prawidłowo. Przyczyna takiego stanu rzeczy opiera się właśnie na energii pozyskanej z procesów metabolicznych naszego organizmu. Osoby z brakiem równowagi systemu odpornościowego często czują przewlekłe zmęczenie i wysokie zużycie energii. Zarówno badania naukowe jak i doświadczenie tysięcy ludzi wskazują, że Spirulina reguluje procesy żywnościowe. Już niewielkie ilości mogą pomóc uzyskać równowagę i stabilizację układu odpornościowego, uwalniając więcej naszej energii metabolicznej dla witalności, zdrowienia i asymilacji składników odżywczych. Spirulina wpływa na poprawę procesu komunikacji między komórkami ciała i zdolność do odczytywania, a także naprawy DNA. To dlatego ludzie biorący Spirulinę często mówią, że mają więcej energii.

Czy istnieją jakieś dowody naukowe, że Spirulina pozytywnie wpływa na organizm?

W ciągu ostatnich 50 lat, naukowcy na całym świecie, w USA, Tajwanie, Europie, Japonii, Rosji i Chinach wykazali skuteczność wpływu Spiruliny na zdrowie ludzi i zwierząt. Setki opublikowanych badań naukowych potwierdziły, jak Spirulina i jej unikalne składniki odżywcze wzmacniają układ odpornościowy oraz poprawiają zdrowie.

Na co wpływa Spirulina, aby poprawić nasze zdrowie?

Badania naukowe wykazują, że Spirulina wpływa na 5 najważniejszych kwestii zdrowotnych:

  1. Zapobiega infekcji wirusowych i pobudza układ odpornościowy.
  2. Wspiera układ krążenia i obniża poziom cholesterolu.
  3. Reguluje działanie przewodu pokarmowego i trawiennego.
  4. Wzmacnia naturalne oczyszczenie i detoksykację organizmu.
  5. Zmniejsza ryzyko raka poprzez lepszą ochronę antyoksydacyjną.

Jak Spirulina wzmacnia układ sercowo-naczyniowy i pomaga obniżyć poziom cholesterolu?

Wiele osób przyjmuje suplementy diety, aby wesprzeć zdrowie serca i obniżyć poziom cholesterolu. Naukowcy w Japonii, Argentynie, Meksyku i Indiach potwierdzają w badaniach dotyczących odżywiania, że u osób zażywających Spirulinę poziom cholesterolu obniżył się. Spirulina wpłynęła również korzystnie na poprawę funkcji serca, obniżając przy tym ciśnienie krwi w tętnicach. Opublikowane badania naukowe w Japonii i Indiach wykazały, że regularne przyjmowanie kilku gramów Spiruliny może obniżyć poziom cholesterolu. Badania te sugerują, że Spirulina może zmniejszyć stężenie LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości – tzw. zły cholesterol) i podnieść stężenie HDL (lipoproteiny o wysokiej gęstości – tzw. dobry cholesterol). Mało tego, badania na ludziach w Niemczech i Indiach udowodniły również pozytywny efekt redukcji masy ciała oraz zmniejszenie poziomu cholesterolu. Wszystkie te badania potwierdzają, że Spirulina jest bardzo pomocna dla osób z problemami dotyczącymi układu krążenia, jak również chcących obniżyć poziom cholesterolu.

Jak Spirulina wpływa na poprawę zdrowia układu pokarmowego i trawiennego?

Ludzie, którzy przyjmują Spirulinę zauważają zmiany w regulowaniu metabolizmu i wypróżnianiu się. Badania potwierdzają, że Spirulina wpływa pozytywnie na trawienie i pracę jelit. Eliminuje ona złe bakterie, takie jak E. coli i drożdży Candida, stymulując korzystne bakterie flory takie jak Lactobacillus i Bifidobacterium. Zdrowa i prawidłowo funkcjonująca flora bakteryjna organizmu jest podstawą dobrego samopoczucia oraz zwiększa ona wchłanianie składników odżywczych z żywności, którą jemy, a także pomaga chronić przed zakażeniem. Spirulina jest doskonałym pokarmem dla osób niedożywionych, a to dlatego, że pomaga ona w odbudowie zdrowej flory jelitowej, która jest niezbędna do wykorzystania bardziej złożonych produktów spożywczych. Jest to także korzystne dla pacjentów chorych na AIDS ze względu na regulację występującego w tej chorobie zaburzenia wchłaniania substancji odżywczych.

Jak Spirulina zwiększenia naturalne oczyszczanie i detoksykację organizmu?

Naukowcy z Japonii odkryli, że Spirulina znacząco obniża toksyczność nerek, która została wywołana przez metale ciężkie (rtęć) oraz trzy leki farmaceutyczne. To pokazyje, że jest to korzystne dla ludzi cierpiących na ciężkie zatrucia metalami. Jeden z naukowców wykazał również, że u szczurów spożywających algi Spirulinę i Chlorellę 7 razy szybciej wyeliminowane zostały niebezpieczne toksyny chemiczne w porównaniu z dietą kontrolną.

W 1994 roku w Rosji przyznano patent, że Spirulina to żywność medyczna, która zmniejsza reakcje alergiczne u osób z chorobą popromienną. 270 dzieci z Czarnobyla spożywało 5 gramów Spiruliny dziennie. W ciągu 45 dni o 50% zostały obniżone nuklidy promieniotwórcze i znormalizowano wrażliwość alergiczną u tych osób.

Dzisiaj jesteśmy narażeni na wiele toksycznych substancji chemicznych znajdujących się w naszym powietrzu, wodzie, żywności i lekach. Nasz organizm musi stale eliminować te nagromadzone toksyny. Spirulina zawiera unikalną kombinację składniki odżywczych – w tym chlorofil, fikocyjaninę, polisacharydy, które mogą pomóc w oczyszczeniu naszego ciała.

W jaki sposób Spirulina zwiększa ochronę antyoksydacyjną i zmniejszenia ryzyko wystąpienia raka?

Wole rodniki uszkadzają komórki naszego organizmu. Jest to spowodowane zanieczyszczeniami, stresem i szkodliwą dietą, stanowią. Przeciwutleniacze działają przeciwko niebezpiecznym wolnym rodnikom. Pobudzają również nasz układ odpornościowy, aby ustrzec się przed rakiem i innymi chorobami, a nawet spowolnić proces starzenia. Główne witaminy antyoksydacyjne to C i E (jak również beta-karoten (czyli prowitamina A). Minerały przeciwutleniające takie jak mangan, cynk, miedź, żelazo i chrom tworzą enzymy antyoksydacyjne w naszym organizmie. Spirulina zawiera wszystkie te składniki odżywcze, jak również wyjątkowo wysoki poziom beta-karotenu, żelaza i cynku. Zawiera ona również SOD (Super Oxide Dismutase) – enzym, który działa jako podstawowy związek obronny antyoksydacyjny w naszym organizmie.

Badania pokazuje, że Spirulina pomaga chronić przed utratą potencji. W ciągu ostatnich 20 lat w wielu badaniach wykazano, że naturalny beta-karoten z owoców i warzyw zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób nowotworowych. Zawarty w Spirulinie beta karoten został szeroko przebadany w Indiach przez tysiące ludzi. Podanie tylko jednego gramu algi Spirulina dziennie przez rok 5000 dzieciom ze szkół, znacząco zmniejszał częstość występowania chorób oczu. Tylko jeden gram Spiruliny dziennie spowodował całkowitą cofnięcie zmian nowotworowych jamy ustnej u 44% mężczyzn po nałogach tytoniowych. Badanie wykazało, że Spirulina stosowana miejscowo u chomików z z nowotworowymi jamy ustnej spowodowała wyhamowanie oraz odwrócenie wzrostu guzów.

Chińscy naukowcy odkryli unikalne polisacharydy znajdujące się w Spirulinie, które mają również właściwości przeciwutleniające. Nie ulega wątpliwości, że Spirulina jest jednym z najpotężniejszych żywności antyoksydacyjnych.

Czy beta-karoten jest przeciwutleniaczem i środkiem przeciwnowotworowym? Czy naturalny beta-karoten jest inny niż syntetyczny?

Spirulina jest jednym z najbogatszych źródł beta-karotenu z żywności. Zawiera pełne spektrum dziesięciu mieszanych karotenoidów. Są wśród nich pomarańczowe karoteny (alfa, beta i gamma) oraz blisko połowę stanowią żółte ksantofile. Działają one synergistycznie w różnych miejscach naszego ciała, aby zwiększyć ochronę antyoksydacyjną.

Dwadzieścia lat badań dowodzi, że jedzenie owoców i warzyw bogatych w beta-karoten daje nam ochronę przed rakiem. Syntetyczny beta-karoten nie zawsze potwierdzają te korzyści. Badania w Izraelu wykazały, że naturalny beta-karoten z alg był o wiele bardziej skuteczne. Naturalne substancje są lepiej przyswajane i zawierają izomer cis-9, natomiast syntetyczne są tego pozbawione. Naturalne karotenoidy znajdujące się w algach i warzywach mają największą moc przeciwutleniającą i przeciwnowotworową.

Jaka jest rola chlorofilu w Spirulinie?

Spirulina to naturalna roślina zawierająca jeden z najwyższych poziomów chlorofilu – około 1%. Chlorofil jest znany z takich właściwości jak oczyszczanie i detoksykacja. Jest on czasami nazywany “zielona krew”, ponieważ wygląda jak cząsteczka hemoglobiny. We krwi znajduje się żelazo, które nadaje mu czerwoną barwę, a chlorofil zawiera magnez i daje zabarwienie zielone. Dlatego Spirulina ma bardzo korzystny wpływ przy niedokrwistości. Wynika to właśnie z podobieństwa w połączeniu z wysoką zawartością biodostępnego żelaza.

Co jest takiego wyjątkowego w Spirulinie jako źródła GLA?

Nasza dieta, aby była prawidłowa, musi być bogata w niezbędne kwasy tłuszczowe. Jednym z nich jest kwas gamma-linolenowy – prekursor hormonów prostaglandyn w organizmie – mistrzów, które kontrolują naprawdę wiele funkcji. Ale zła dieta, tłuszcze nasycone i alkohol mogą powodować niedobór GLA prowadząc do chorób serca i stresu przedmiesiączkowego. Źródło pozyskiwania GLA jest ważne, zwłaszcza dla kobiet. Żywność zawierająca GLA jest znana. Są to np. olej z wiesiołka, wyciąg z mleka matki, czarnej porzeczki i nasion ogórecznika. Również Spirulina jest bardzo dobrym źródłem. Jest to aż 1%. Osiem tabletek Spiruliny zawiera odpowiednio tyle GLA co olej z wiesiołka. Wiele kobiet już dawno doceniło korzyści z przyjmowania Spirulina podczas PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego), wspomagając przy tym zdrową i piękną skórę.

Jaka jest przyswajalność Spiruliny?

Przyswajalność Spiruliny to 95%. Buduje ona sieci miękkich ścian komórkowych białek, polisacharydów i enzymów. Mówiąc w skrócie, uzupełnia ona braki i uszkodzenia wewnątrz naszego organizmu. Jest to ważne dla tych, którzy cierpią z powodu złego trawienia i zaburzenia wchłaniania lub dla osób starszych o ograniczonej diecie.

Czy Spirulina wyrównuje poziom pH organizmu?

Spirulina rośnie w wodach bardzo alkalicznych powyżej pH 8. Jest więc zasadowym dodatkiem do naszej diety i pomogą nakierować organizm w stronę zasadowości. Mówiąc wprost odkwasza organizm. Jej wielką zaletą jest to, że wyrównuje poziom pH w organizmie przy każdej diecie. Nawet jeśli jest ona wypełniona zakwaszającymi pokarmami takimi jak cukier, kawa, napoje gazowane, alkohol lub mięsa. Zrównoważone pH w organizmie spowoduje zwiększoną odporność i poprawę zdrowia.

Ile Spiruliny powinniśmy przyjmować i kiedy należy to robić?

Długoletnie doświadczenia konsumentów, a także badania naukowe sugerują, że najlepiej przyjmować Spirulinę w ilośći 2-5 gramów (4-10 tabletek) na dzień, ponieważ to przyniesie najlepsze korzyści dla naszego zdrowia. Najlepiej przyjmować ją codziennie aby osiągnąć najlepsze rezultaty. Ze względu na to, że Spirulina jest naturalna, można ją przyjmować samodzielnie lub z posiłkami. Można ją tak naprawdę przyjąć w każdej chwili nie przekraczając oczywiści zalecanego dziennego spożycia. Osoby korzystające z kofeiny, tytoniu, alkoholu lub narkotyków mogą zwiększyć dawkowanie nawet do 15 tabletek dziennie przed, po, pomiędzy lub w trakcie posiłków dla zwiększenia wsparcia żywieniowego, dobrego zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jakie są korzyści z przyjmowania Spiruliny dla osób starszych?

Spirulina jest idealnym środkiem anti-aging (przeciw starzeniu się): wysoka zawartość wartości odżywczych, lekkostrawność i naładowanie przeciwutleniaczami to jedne z najważniejszych właściwości Spiruliny, ale nie tylko. Zawarty w niej beta-karoten jest dobry dla zdrowych oczu i wzroku. 1 gram Spiruliny zawiera tyle samo witamin co 1 kilogram warzyw. Niska zawartość tłuszczu to kolejny duży atut. Wysoka zawartość bardzo dobrze przyswajalnego białka może z powodzeniem zmniejszyć spożywanie mięsa w tradycyjnej diecie. Produkty mięsne mogą wpłynąć na częstsze wystąpienie chorób takich jak np. zapalenie stawów czy podniesiony poziom cholesterolu. Jeśli zdecydujesz się jeść mniej lub odrzucić całkowicie mięso, pokarmy roślinne (superfood) takie jak Spirulina są dobrym źródłem żelaza (jednym z podstawowych minerałów) i nie tylko.

Wraz z wiekiem wielu ludzi, którzy jedzą mało, mają ograniczone diety lub złe trawienie doświadcza brak energii z bycia niedożywionym. Spirulina buduje zdrowe lactobacillus (bakterie kwasu mlekowego), wspomaga przyswajanie wartości odżywczych, a także eliminuje zbędne produkty przemiany materii oraz łagodzi zaparcia. Jest to naprawdę zauważalny zastrzyk energii dla ludzi starszych. W Japonii, aż 73% osób przyjmujących algę Spirulina jest powyżej 50 roku życia.

Jak Spirulina może wpłynąć na poprawę wyników u osób uprawiających sport?

Osoby uprawiające sport potrzebują dodatkowych substancji. Spirulina zawiera niezbędne wartości odżywcze o wysokim stężeniu co jest niezbędne przy dużej intensywności treningu. Przyjmowana regularnie przed bieganiem, siłownią lub innym wysiłkiem fizycznym, zapewnia energię i poprawia wytrzymałość. Rowerzyści, turyści i alpiniści z pewnością docenią ten lekkostrawną algę. Kulturystom oferuje aż 65-70% białka oraz niską zawartość tłuszczu. Jest to pomocne podczas zmniejszenia przyjmowania kalorii, a także niezbędne dla utrzymania beztłuszczowej masy ciała podczas zawodów. Sportowcy światowej klasy regularnie przyjmują Spirulinę w celu zwiększenia możliwości organizmu. Kubańskie Ministerstwo Sportu włączyło Spirulinę do diety swoich zawodników. Dzięki temu mogli oni jeszcze intensywniej przygotowywać się Igrzysk Olimpijskich w roku 1996. Kubańscy sportowcy jednoznacznie potwierdzają, że regularne przyjmowanie Spiruliny pomaga im zbudować odpowiednią formę oraz poprawia budowanie masy mięśniowej, a także utrzymuje odpowiedni poziom żelaza w organizmie. Dodatkowo wpływa na poprawę wytrzymałość u maratończyków.

Czy można schudnąć przyjmując Spirulinę?

Spirulina zawiera fenyloalaninę – aminokwas, który według naukowców działa bezpośrednio na centrum głodu w mózgu. Wiele osób przyjmuje Spirulinę kilka godzin przed posiłkiem co pozwala zmniejszyć apetyt, dzięki czemu można jeść mniej. Spirulina jest bogata w żelazo, pierwiastek, którego niedobór występuje u kobiet z dietami niskokalorycznymi. Spirulina jest więc idealnym wsparciem dla każdej diety.

Czy Spirulina jest dobra również dla psów, ryb, ptaków i innych zwierząt?

Tak. Jest to popularny dodatek do pokarmów dla ryb, ptaków i zwierząt. W rzeczywistości, bardzo duża ilość światowej produkcji Spiruliny jest również konsumowana przez ryby i krewetki, ptaki hodowlane, konie, a nawet psy i koty.

Rolnicy używają Spiruliny do poprawy żyzności gleby oraz zwiększenia plonów. U zwierząt, które przyjmowały tę algę odnotowano przyspieszony wzrost, przeżycie oraz zmniejszone zapotrzebowanie na leki. Spirulina jest wykorzystywana w zoo na całym świecie do karmienia zwierząt. Dodawana jest również do akwariów dzięki czemu ryby żyją dłużej.

U ptaków hodowlanych przyjmujących Spirulinę znacząco poprawił się kolor upierzenia, zdrowie oraz płodność. Już niewielkie ilości w diecie młodych indyków i kurcząt wykazały zwiększoną odporność na choroby, co przełożyło się na zmniejszone zapotrzebowanie antybiotyków. U rasowych koni wyścigowych przyjmujących Spirulinę odnotowano poprawę wydolności, co przełożyło się na szybkość podczas gonitw.

Jeśli podasz Spirulinę psu lub kotu, możesz zauważyć zdrowszy, bardziej lśniący wygląd skóry oraz świeższy oddech. Starsze zwierzęta mogą zyskać więcej energii.

Napisz do nas

Masz pytania? W pytaniach i odpowiedziach nie ma informacji, której szukasz? Napisz! 

Napisz do nas